מה עושים כשנגמר מאגר הרעיונות או שאין לך מושג על מה לכתוב כדי למשוך אנשים לעסק שלך בלי להיות מכירתי מדי
'על מה כותבים?', זו אחת השאלות הנפוצות שאני נתקלת בהן, איך לבחור את הנושאים לתוכן שיווקי, כמו במייל או בתסריט לסרטון ?
על זה בדיוק המאמר הזה והכלי שמוכיח את עצמו שוב ושוב.
אגב, את דרך העבודה הזו והכלי הזה אפשר בקלות ליישם גם כשניגשים לפתח מוצרים, כולל מוצרים בתשלום.
אני באופן אישי, אוהבת להתחיל עם מפת חשיבה כשאני רוצה למצוא רעיונות לכתיבה.
מפת חשיבה מתאימה במיוחד לעניין זה, כי היא בנויה על חיבורים אסוציאטיבים (דברים שמזכירים דברים אחרים), בדומה לדרך שבה עובד המוח האנושי ולכן קל לתת לשטף הרעיונות לזרום אל הדף.
כל מה שצריך עבור כתיבת מפת חשיבה הוא דף ועט (כאן בתמונה אפשר לראות דוגמה למפת חשיבה שציירתי כדי להמחיש את העניין). אנשים שאוהבים טכנולוגיה יכולים להשתמש גם בתוכנה חינמית כמו x-mind ודומותיה.
איך ממלאים נייר ברעיונות מעולים לכתיבה שמושכת לקוחות
- במרכז המפה מציבים את המומחיות שלכם בעסק, אצלי למשל זה 'שיווק באינטרנט יחד עם עבודת תודעה' וכותבים עבור מי מיועד התוכן, כלומר מי 'קהל היעד שלי', במקרה שלנו: בעלי עסקים מודעים.
- מתחילים להוציא 'קרניים' של אסוציאציות שהן תשובות לשאלות המנחות הבאות:
- איזה שאלות שואלים אותי שוב ושוב (או מומחים אחרים בפורומים, בקבוצות שעוסקות בנושא או אפילו בגוגל)? כאן נכנסים כל ה'איך עושים' למיניהם, הסבר על מונח מקצועי כלשהו וכו'.
כמו הערכה החינמית הזו שמלמדת איך לכתוב ספר אלקטרוני
- מה הידע המקצועי שאני יכולה לחלוק (שיכול לעניין את הקהל שלי)? כאן נכנסים תכנים מסוג סטטיסטיקות ונתונים הקשורים בנושא המומחיות שלי, ציטוטים ממקורות יודעי דבר או אפילו ביקורת שלי בעיניים מקצועיות על ספרי עיון או מדע פופולרי בנושא או אפילו מחקרים ומאמרים רלוונטיים. כאן גם המקום לספר על מגמות, טרנדים וחידושים בתחום.
דוגמה לתוכן מהסוג הזה הוא מאמר שיצא לקראת 2017 שעסק במגמה עכשווית בשיווק
- מה האמונות, התפיסות, המיתוסים והטעויות או המחסומים בתחום (שמקדמות או לחילופין מעכבות אנשים בתחום)? מאלה אפשר לפתח דיון, להעלות סקר, להביע דעת מומחה בעניין וליצר מעורבבות ושיח עם הגולשים. אפשר לקחת את זה למשהו הומוריסטי אפילו
כמו בפוסט כאן (אם טרם יצא לך להכיר, הנה אחד הפוסטים מהדפים הכי הכי בפייס לדעתי – אבא הורמונלי)
https://www.facebook.com/hormonaldad/posts/606223062906209
- מה קורה אצלי בקליניקה/בסטודיו/אצל לקוחות שלי או אפילו בחיי שלי, שיכול לעזור למישהו אחר ולתת השראה? כאן אפשר לספר סיפור אמתי (אפשר לטשטש את הפרטים המזהים – אם יש צורך בחסיון לקוח) שמדגים את השינוי, הטרנספורמציה והתוצאות שמייצרת המומחיות בעבודה עם לקוחות. אצל עסקים שהם עסקים יוצרים – אפשר להעלות תמונה או וידיאו של תהליך היצירה או חלק מהתהליך ולתת הצצה לצד האמנותי של המוצר ( 'איך שיר נולד' כזה).
דוגמה לתוכן מהסוג הזה קרן משתפת כאן - מה הקשר בין המומחיות שלי למשהו אקטואלי שעכשיו מעסיק אנשים בישראל או בעולם, או מה הקשר של התחום שלי עם תחום אחר? העיקר – משהו שיוצר מפגש מעניין, זווית חדשה ומרעננת למה שיש לי לומר בנושא. כאן זה המקום להיות יצירתיים, לחבר בין עולמות וליהנות מהתוצאה.
"המשחק שלנו בעקבות הנקודה הכחולה" הגיע מחיבור אסוציאטיבי כזה.
השאלות הללו מאפשרות להוריד על הדף, מלא מלא רעיונות לנושאים שיעניינו את הקהל שלכם ויתרמו לו (אפילו יהיו מי שירצו להעביר אותם הלאה ויהיו כאלה שאנשים יסכימו לשלם עליהם כסף אם זה ממש תורם) כל זה בלי לספק מקום קטנטן לחשש המוכר שהיית יותר מדי 'מכירתית'.
3. השלב הבא: בחירת הנושא לתוכן הבא שיפורסם במדיה.
אחרי שבוחרים את הנושא מתוך שלל האפשרויות שעלו במפת החשיבה, (לכתיבת המאמר הזה, אם זה עדיין לא ברור, למשל, הנושא שבחרתי היה 'איך יודעים על מה לכתוב?' מתוך שאלות ששואלים אותי שוב ושוב), עוברים לשלב הבא:
4. בחירת הפורמט בו יועבר התוכן, או לחילופין – אני אוודא שהפורמט עליו חשבתי אכן מתאים לתוכן הספציפי הזה (ואם לא אז אולי אבחר פורמט אחר או אפילו אשנה לנושא אחר).
כשאני אומרת 'פורמט של תוכן' אני מתכוונת לאריזה שלו, כלומר האם זה יהיה מאמר, האם סרטון, האם פודקאסט וכיוצא בזה.
אפשר לראות מהדוגמאות שנתתי כאן למעלה שיש פורמטים מגוונים להגשה של כל נושא תוכן. זו הגדולה של תוכן טוב – אפשר לתת את אותו תוכן (כמעט) לארוז אותו אחרת וליצור ערך שונה לכל אחד מהפורמטים.
חלק מהחשיבה הנדרשת בשלב זה מתייחסת גם לגבי האורך והעומק של התוכן.
אם אני יודעת שלקהל שלי אין זמן או כוח ליותר מדי מידע, מראש אני מתכננת לייצר תוכן שנותן ערך אמתי בזמן קריאה או צפייה קצר יחסית(כך גם לא יהיה חשש 'שנתתי הכל ועכשיו לא יבואו לסדנה שלי' כמו שכתבה לי לאחרונה לקוחה).
זהו !
יש לכם דרך ליצירת מאגר רעיונות בלתי נדלה של תוכן
יש לכם את הקווים המנחים לבחירת הפורמט של התוכן
עכשיו נותר לכם רק לכתוב (או להפיק כסרטון או להקליט אודיו – תלוי בפורמט שתבחרו)
ולפעמים הבאות – יש לכם מאגר שלם של רעיונות לבחור מהם.
יש לכם רעיונות נוספים לאיתור נושאים לתוכן, נשמח שתשתפו כאן למטה
אתם חושבים שיש עוד מי שהמאמר הזה יכול לעזור לו, תרגישו חופשי לשתף במדיה שלכם
בכל מקרה, לייק יעלה לי חיוך על הפנים ויעזור לי לדעת שנהנתם מהפוסט ואתם רוצים עוד כזה..
בהצלחה!