מהו הבסיס לכל כתיבה שיווקית
ואיך זה קשור לברכת 'שנה טובה'
או:
אם תיישמו את העיקרון הזה, ברכת ה'שנה טובה' שלכם עומדת להיות הרבה יותר טובה
(ובעזרת הבורא, לא רק הברכה, אלא הכתיבה שלכם בכלל תשתפר)
וגם קצת על הטרנד החם בשיווק באינטרנט
כתיבה שיווקית טובה נתפסת לרוב כקשה ובלתי מושגת בעיני הרבה בעלי עסקים.
לעתים מגיעים אלינו לקייסי קולג', אנשים שמבקשים ללמוד כתיבה שיווקית, המחפשים אחר הנוסחאות הנכונות או הדרך שבה 'צריך' לכתוב.
מכיוון שאנחנו רואים כל כך הרבה טעויות בתחום והרבה כסף שבסוף נזרק לפח, הרגשנו שאנחנו פשוט חייבים לעזור לאנשים רבים ככל האפשר לשפר את הכתיבה השיווקית שלהם, גם בלי להגיע אלינו.
אז הנה קיצור דרך, שיחסוך לכם כסף וזמן ויאפשר לכם לא ליפול למלכודת שהופכת הרבה מאוד דפי מכירה (וגם מאמרים, פליירים, אתרים, פוסטים מודעות פייסבוק וכולי וכולי) לעוד 'פרסומת' שמתעלמים ממנה במקרה הטוב, או מתעצבנים ממנה במקרה הפחות טוב.
זה בעצם עקרון מפתח שאם תחליטו לאמץ אותו בכתיבה שלכם, רמת הכתיבה שלכם תשתפר (ובהתאם גם כמות התגובות שתקבלו ויכולת המכירה שלכם).
העיקרון הזה הוא למעשה התובנה ש:
מה שאנשים מחפשים לגלות בכתיבה שלכם זה תחושה שאתם באמת
'מדברים אליהם'
'שקלטתם אותם'
'שמשהו זז אצלם בבטן כשהם קוראים אתכם'
'שזה בדיוק מה שהם רוצים'
מכירים את אלה שפוגשים מכר משותף שלכם ואומרים לכם – 'לא התחברתי אליו'?
בדיוק כמו שבעולם האמיתי, אלה שממש תרגישו שבא לכם להכיר יותר, לבלות עימם או לקבל מהם עוד, הם אלה שאליהם תתחברו ועמם תמשיכו להיות בקשר ואלה שתרגישו שהם עסוקים בעצמם או פשוט לא אמיתיים,פלקטיים ואנמיים – יזכו מכם להתעלמות או לרתיעה. כך גם באינטרנט.
ההבנה של העיקרון הזה מאפשרת לכם ליצור את המהלכים שיהפכו את מי שקורא אתכם לאוהדים, לקהילה ולבסוף גם לקונים.
מי שיתחברו אליכם – ימשיכו לעקוב אחריכם, מי שלא – הם פשוט יפסיקו לקרוא את מה שאתם כותבים מהר מאוד.
למה זה עובד?
אנשים רוצים להרגיש אתכם ולהרגיש חיבור אליכם, ככה אנחנו בנויים – זה קשור לעובדה שאנחנו 'חיה חברתית' וככה אנחנו יוצרים קשרים וקהילות. כשמבינים את זה, אפשר לזנוח את התפיסה שצריך ללמוד מאפס איך לכתוב כתיבה שיווקית 'נכונה' או נוסחאות,להפסיק להאמין ש'אין לך שום יכולות כתיבה', ובקיצור לשחרר את 'מחסומי הכתיבה' שהופכים את כל עניין הכתיבה למעיק ודוחה ולהתחבר לאותנטיות שלכם ולמציאת החיבור האישי דרך מילים וכוונות.
או במילים אחרות:
להפנים שעסקים עושים עם אנשים אמיתיים
ולא עם נוסחאות שצריך ללמוד ולשנן
לכן מייל ברכת שנה טובה רגיל לא יפתח
כל עוד הוא שבלוני ואין בו שום חיבור אמיתי או ערך ללקוח
(שיודע ששלחתם בדיוק את אותה ברכה גם לעוד אלף איש כמוהו)
הרבה אנשים לא יודעים שכל מה שכתיבה שיווקית טובה מנסה לעשות, הוא למעשה לחקות את המציאות. את המפגש הבלתי אמצעי של שני אנשים (או יותר). אבל מכיוון שהאינטרנט לא מאפשר (עדיין) את ההתאמה האישית לכל קורא, לכל צורך או לכל שאלה שעולה לו, כמו שיש לנו בשיחה בינאישית במציאות, הכתיבה השיווקית באה לנבא מראש מה הצרכים, השאלות והרצונות של רוב הלקוחות הפוטנציאלים ולתת להם מענה בנקודה שבה הם בדרך כלל עולים במהלך שיחה מוחשית.
כלומר כתיבה שיווקית במיטבה היא מעין דיאלוג שנותן ביטוי לקול של הקורא ולקול של בעל העסק כדי לדמות בטקסט את מה שהיה קורה, באופן טבעי במהלך שיחה מדוברת בין מתעניין לבין בעל העסק.
דרך אגב, השאיפה להידמות ככל האפשר לשיחה במציאות היא זו שמובילה מגמה קיימת היום של שיווק דינמי (שמוכרת גם במינוח 'שיווק אינטראקטיבי'), שכשמו כן הוא – הוא מאפשר שיח, מעורבות ומעורבבות של הגולש עם בעל העסק. בניגוד לשיח החד צדדי שהיה נהוג באינטרנט עד לא מזמן (בשל מגבלות הטכנולוגיה שלא אפשרו שיח דו צדדי).
מהו שיווק אינטראקטיבי
בפועל מדובר באימוץ של טכנולוגיות שמאפשרות יותר דינמיות ואינטראקציה עם הקורא – כמו תגובות פייסבוק בדפי האתר, נציג וירטואלי באתר, רובוטים בפייסבוק ואפילו דפי מכירה דינמיים המאפשרים 'קפיצות' של הקורא לחלקים שמעניינים אותו בדף לפי בחירתו.
הכל כדי להפוך את האינטראקציה עם הקורא לכמה שפחות one size fit all וכמה שיותר מותאמת אישית.
רוצים דוגמאות? בבקשה
הנה דוגמה לנציג וירטואלי שמאפשר שיח עם הגולש באתר של המאמן המפורסם ביותר בעולם, אנתוני רובינס. השאלה הנשאלת על ידי הנציג הוירטואלי כאן עוזרת להבין מה מחפש הגולש באתר ולכוון אותו לקבל את מבוקשו ואף להפנות אותו בהמשך גם למוצר חינמי או למוצר בתשלום, המותאם לצרכיו האישיים.
מחקרים בתחום השיווק מראים שהאלמנטים הללו, אכן עובדים והם מגדילים באחוזים יפים את כמות הנרשמים והמכירות באינטרנט.
שלט החוצות הזה, מעיד שהמגמה הזו מגיעה גם אל מחוץ לאינטרנט. שלט החוצות המגניב הזה, נדלק כשעוברים מתחתיו, כך האינטראקציה הנוצרת עם הסביבה הופכת את הפרסומת לזכירה ואפקטיבית יותר.
דוגמה אחרונה היא פעילות 'מבחן הכותרות', מתוך משחק שלנו 'בעקבות הנקודה הכחולה' שבו הכנסנו המון שיווק אינטראקטיבי.
במקרה הזה, ביקשנו מהמשתתפים לקבוע איזה כותרות מושכות בעיניהן ואלו לא יעברו את הרדאר שלהם ולכן לא 'ימכרו'.
הכלים הללו הפכו את המשחק לכיפי יותר. אבל יותר מזה, חווית הלמידה של השיווק בכלל והכתיבה השיווקית בפרט הפכה לעוצמתית יותר. מה שגורם למשחק להפוך לזכיר ואפקטיבי יותר, כי המשתתפים התנסו בחוויה שבוחנת את איכות הכתיבה ויכלו להסיק מסקנות לגבי מה עובד ומה לא עובד עליהם כגולשים ואחר כך הם יכלו להרחיב את ההתנסות האישית לכללים על כתיבה שיווקית באמצעות השיעור היומי וההדרכה המסכמת.
http://kccollege.co.il/myblog/content-marketing/copy-writing
איך סגנון הכתיבה האותנטית נראה בפועל?
זו מיומנות נרכשת שמתחילה בנפילת האסימון, שמותר וכדאי להיות מי שאת או מי שאתה ושאין צורך לשכפל אחרים או להיצמד לנוסחאות.
הדבר הראשון שאני ממליצה לכם לאמץ הוא לכתוב לעצמכם, כהכנה לפני כל כתיבה – מה הכוונה שלכם? מה אתם רוצים לתת/ לתרום לקורא (זה יכולה להיות הרגשה, השראה, מוטיבציה, תובנה או כל דבר אחר שתחליטו) ומה אתם רוצים שיקרה בעקבות הקריאה.
זה ייתן לכם עוגן להתמקד בו במהלך הכתיבה ולאחר מכן, גם תוכלו לבדוק אם הצלחתם (לטעמכם) לייצר את החוויה הזו ואת התגובה הזו אצל הקורא – או במילים אחרות – להיכנס לנעלים של הקורא ולשאול – האם עליי זה עובד?
הרחבה על כך תוכלו למצוא במאמר על הרכיב החיוני לכתיבת דף מכירה מוצלח
אחרי שכתבתם את הטקסט, כדאי פשוט לקרוא שוב את הטקסט שלכם (וכשאני אומרת טקסט – זה יכול להיות דף מכירה כתוב, פלייר, הצעת מחיר, מאמר או פוסט וזה יכול להיות גם סרטון או אודיו שלכם). אם זה לא 'משכנע' אתכם, אם אתם לא מתחברים או לא 'קונים' את מה שכתבתם, חפשו את המקומות שבהם הוא מרגיש לכם 'טכני', 'שבלוני', 'מנותק' או 'כמו פרסומת' ואת המקומות האלה, תשכתבו מחדש.
הנה כמה טריקים שיעזרו לכם לעשות את זה ביתר קלות, גם לברכת שנה טובה וגם בכלל:
- כלי שיעזור לכם לשדרג את הכתיבה שלכם וטוב במיוחד אם אתם מרגישים תקועים או מבואסים לגבי הטקסט שכתבתם, הוא לבחור לעשות #שיווק_מודע. הכלי הזה משפיע על יכולת המגנוט שלכם ויצירת המציאות, בפוסט 'מה עוד אפשר לעשות כדי למכור חוץ מלפרסם ולפרסם ולפרסם' תמצאו הרחבה עם תרגילים פרקטיים, לעשות בדיוק את זה.
- הכניסו שימוש בסיפור האישי שלכם, חלק מהמסע שלכם, מההיסטוריה הפרטית שלכם שממחיש את הרעיון ומאפשר הצצה לאדם שהנכם (וכמובן מאפשר חיבור אישי אליכם כבני אדם ומעורר השראה). דוגמא לכך אפשר לקבל כאן
- הכניסו שימוש בסיפור של לקוח או של דמות מפורסמת שעבר את אותו הדבר, שמאפשר להזדהות ולחוש את התהליך ברמה הרגשית. מה שנקרא בשפה המקצועית 'קייס סטדי' (סיפור מקרה).
- הכניסו שימוש בסגנון הדיבור האישי שלכם ובמילים שלכם. אם למשל, את טיפוס שנוטה לתבל את הדברים בהלצות, או באירוניה, או שהשפה שלך מלאה בסלנג, תכניסו את התבלין הזה גם לטקסט הכתוב. תנו לקורא להבין מי אתם באמת, בלי לנסות להיות 'ממלכתיים' כמו קרייני חדשות.
- הכניסו המחשה של החוויה, בתמונה, במילים, בסרטון. כמו שאומרים 'אין חכם כבעל ניסיון' – הכניסו אותנו לתוך הסרט שיש לכם בראש לגבי מה שאתם מבקשים לומר לנו.
- תרגישו חופשי להכניס הסתייגויות למה שאתם מבטיחים, זה בונה אמינות. סך הכל כולנו יודעים שבגיל 21 אנחנו לא נגיע לירח, וגם שטיפול של חצי שעה לא יגרום לנו לתחושת אושר מתמשכת לאורך כל השנה. כך שעם כל הרצון לפתרונות קסם מהירים ומקיפים, אנחנו עדיין חיים במציאות ולא באגדה ולכן אין צורך להגזים. מצד שני, אל תשכחו לתת מענה מקצועי והולם לשאלות, לחששות, לצרכים ולהתלבטויות שעולות תוך כדי הקריאה, כחלק מהטקסט.
אם אתם מרימים את הכפפה ומביאים אותה בברכה אותנטית ואחרת השנה, אנחנו רוצים לראות! 🙂
מוזמנים לשתף אותנו בברכות המקוריות שלכם במקום 'השנה הטובה' הסטנדרטית והשבלונית כאן למטה בתגובות
בהצלחה!